wtorek, 11 kwietnia 2017

Cypr poza sezonem - zwiedzanie wyspy autem

Termin wyjazdu: 04.02-11.02.2017

Cypr to cudowna wyspa o śródziemnomorskim klimacie, którą mieliśmy okazji odwiedzić już  we wrześniu 2015 r., wtedy zatrzymaliśmy się w Ayia Napa i prawie wszystkie dni spędziliśmy na plażowaniu.
Tym razem zamiast zaplanowanego wyjazdu do Maroka, musieliśmy zmienić plany na Cypr, który postanowiliśmy zwiedzić autem.

Bilety na Cypr kupiliśmy zaledwie 3 tyg. przed naszym wyjazdem, w całkiem okazyjnej cenie za niecałe 220 zł/osoba. Nasze loty odbyły się na trasie Berlin - Bukareszt - Larnaca - Warszawa.

Gdzie wypożyczyć auto na Cyprze?

Przeglądając kilka wypożyczalni aut na wyspie, zależało nam na wynajęciu auta bez karty kredytowej z ewentualną kaucją w gotówce.
Firma 7777Rent , oferuje wypożyczenie auta właśnie w sposób, który nas interesował. Fantastyczny kontakt e-mailowy z menagerem wypożyczalni, w celu wyboru auta oraz kosztów całkowitego wynajmu. Firma znajduje się kilka kilometrów od lotniska i gwarantuje transfer między lotniskiem i biurem w celu odebrania auta. Wypożyczalnia godna polecenia.

Gdzie spać w Pafos?

Pafos to ważny ośrodek turystyczny, zawierający w swojej ofercie sporo hoteli oraz apartamentów.
Nam udało się znaleźć spory kompleks apartamentowców, które oceniane są na 4*.
Oracle Exclusive Resort znajduje się 15 min. spacerkiem od głównego centrum miasta, w jego obrębie dostępne jest kilka supermarketów.
W zależności od wymagań kompleks oferuje apartamenty z 1,2 lub 3 sypialniami. Nam przypadł 90 metrowy apartament z 2 sypialniami z pełnym i przyzwoitym wyposażeniem.
Ceny poza sezonem zaczynają się już od 15 zł osoba/doba, w okresie letnim - kilka razy wyższe.

Jak zaplanować zwiedzanie Cypru?

Pafos

W Pafos przede wszystkim znajdziemy najbardziej znane historyczne zabytki Cypru.
Połowa turystów przyjeżdża zobaczyć tutaj: Grobowce Królewskie, Zamek wpisany na listę UNESCO czy chociażby Park Archeologiczny. My niestety należymy do tej grupy podróżników, którzy omijają starożytne zabytki i muzea, gdzie należy najczęściej zostawić parę Euro i wyjść niezadowolonym.
Osobiście Pafos nie zrobiło na nas większego WOW, dlatego podczas tygodniowego wypoczynku spacerowaliśmy po nim tylko jeden raz.

Zamek w Pafos

Wykopaliska archeologiczne

Bazylika Agios Georgios, Półwysep Akamas

W drodze na Półwysep Akamas, zaledwie kilkanaście kilometrów na północ od Pafos znajduje się Bazylika Agios Georgios, która jest w przepięknym i cichym otoczeniu. Prosto spod Bazyliki dotrzemy do małego portu z kolorowymi kutrami rybackimi. Okolica jest fantastycznym do spacerowania, w oddali dojrzymy malutką wysepkę Yeronissos.

Półwysep Akamas położony jest na północno-zachodniej części Cypru. Stanowi teren chroniony, uznawany za jeden z najpiękniejszych zakątków wyspy. Teren pozbawiony jakichkolwiek zabudowań, czysta natura. Wzdłuż wybrzeża podziwiać można niezliczone plaże, groty i błękitne wody. Na całym terenie znajdują się wytyczone ścieżki. Po całym terenie można poruszać się pieszo, rowerem, skuterem lub jeepem. Warto zaopatrzyć się w mapę z nadajnikiem GPS, ponieważ bez niej można zbłądzić. Ścieżki niestety nie są odpowiednio oznakowane.
Podczas naszego popołudniowego trekkingu, wspięliśmy się na ponad 400 m górę, pokonując niekiedy strome górki. Bardziej urzekająca od pięknych widoków była błoga cisza.
Punktem startowym spaceru po Akamas są Łaźnie Afrodyty, przereklamowana atrakcja Cypru.

Pissouri Beach, Kourion, Kourion Beach

Na plażę Pissouri Beach zajechaliśmy tylko dlatego, że pomyliliśmy ją ze słynnymi skałami Afrodyty. Plaża którą zobaczyliśmy była wąska i kamienista, poza tym dość długa i z ciekawym krajobrazem dookoła.

Kourion to kolejne archeologiczne miasteczko, przyjechaliśmy tutaj zobaczyć największą i najlepiej zachowaną część - Teatr rzymski. Niestety 4,5 Euro/osoba nie przekonało nas do wejścia. Przy 4 osobach robi się już konkretna suma, którą woleliśmy wykorzystać na plaży Kourion Beach w tawernie przy samym brzegu morza. Piękne widoki, słońce, kawa i szum morza - fantastycznie spędzony czas. Spróbowaliśmy tutaj cypryjskiej kawy, było to nasz pierwszy i ostatni raz, posmak w ustach pozostał na cały dzień.

Limassol

Limassol, jeden z większych kurortów wypoczynkowych. Znajduje się tutaj długa palmowa promenada, którą warto się przespacerować. Główne centrum miasta opiera się w większości na handlu, choć trafimy na kilka klimatycznych uliczek.

Petra tou Romiou - Skała Afrodyty

Jedno z najbardziej charakterystycznych miejsc Cypru. Skała Afrodyty owiana jest legendą, dlatego odwiedza to miejsce tysiące turystów. Bezpośrednie dojście do plaży jest tunelem pod drogą, jednak większość skraca sobie drogę przez barierki. Plaża zasypana charakterystycznymi białymi kamieniami, co nie ułatwia chodzenia.
Warto wspiąć się pod górkę prowadzącą od parkingu i podziwiać piękną panoramę.

Nikozja

Grecka część Nikozja to kilkanaście ulic skrzyżowanych ze sobą. Pośród uliczek możemy przysiąść i spróbować greckiej kuchni czy kupić kilka cypryjskich pamiątek.
Warto udać się choć na chwilę na część turecką, która zupełnie odbiega od tej greckiej.
Pierwsze co wpada nam w oczy to stragany uginające się od podrobionych towarów oraz kilka lokali z tureckim kebabem. Idąc dalej trafiliśmy na meczet, odbywało się akurat nawoływanie na modlitwę.
Pomijając typowe tureckie historyczne atrakcje, oddalając się od głównej ulicy trafiamy na zupełnie inny świat. Bieda jest tutaj widoczna gołym okiem. Domy są w opłakanym stanie. Spacerując uliczkami czuliśmy się nieswojo i nie aż tak bezpiecznie jak na greckiej części.
Pomimo wielu pozytywnych opinii o tureckiej części, my zostaliśmy tym naturalnym tureckim widokiem zawiedzeni.

W greckie części Nikozji mieliśmy okazję zjeść w ormiańskiej restauracji Avo. Jest to bar szybkiej obsługi, potrawy podawane są na tacach. Już za 3 Euro można zjeść tutaj przepyszną pizzę, a za 10 Euro sporą porcję mięs z dodatkami dla dwóch osób!

Część grecka

Część turecka

Okres zimowy na Cyprze to fantastyczny czas do zwiedzania i poznawania zakątków wyspy.
Podczas tygodniowego zwiedzania możemy stwierdzić, iż wyspa jest mało zróżnicowana i większość miejsce, które odwiedziliśmy były do siebie w pewnym stopniu podobne.
Była to już nasza druga wizyta na Cyprze i zapewne nie ostatnia. Wyspa jest cudowna i urokliwa pod względem plażowania niżeli zwiedzania.

Byłeś/aś? Wyraź swoją opinię! Wybierasz się? Zadaj pytanie- chętnie doradzę, pomogę ! :)